"Na przekór barierom - wsparcie mieszkańców Gminy Michałowice"
Fundacja Challenge Europe zaprasza mieszkańców gminy Michałowice, województwa mazowieckiego, w szczególności osoby w wieku emerytalnym oraz z niepełnosprawnościami do wzięcia udziału w projekcie. Celem projektu jest przeprowadzenie szkoleń komputerowych, zwiększanie kompetencji cyfrowych oraz popularyzację nowoczesnych technologii wśród OzN i starszych.
Miejsce realizacji zadania
- Biuro szkoleniowe Fundacji Challenge przy ul. Konwiktorskiej 9/11 w Warszawie, lokal mieści się w gmachu Polskiego Związku Niewidomych, dostosowany do osób ze szczególnymi potrzebami, rozumieniu ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz.U. z 2020 r. poz. 1062 ze zm.)
- Dzienny Dom Senior+ w Komorowie (gmina Michałowice) przy ul. Ceglana 2d, utworzony Uchwałą Nr XV/209/2019 Rady Gminy Michałowice jako ośrodek wsparcia dla osób starszych i działa w strukturze Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej Gminy Michałowice
Grupa docelowa
Grupę docelową zadania stanowi 20 mieszkańców gminy Michałowice: dzieci, młodzież, osoby dorosłe oraz seniorzy i osoby z niepełnosprawnością wzrokową, posiadające stopień umiarkowany lub znaczny z tytułu dysfunkcji wzroku, którzy wyrażają chęć nabycia umiejętności związanych z obsługą nowoczesnych technologii.
Realizowane zadanie jest odpowiedzią na potrzeby i problemy odbiorców projektu (grupy docelowej). Szczególna uwagę zwracamy na potrzeby seniorów oraz osób niepełnosprawnych, biorących udział w zadaniu. Osoby te nie posiadają dostatecznych kompetencji i umiejętności w posługiwaniu się nowoczesnymi technologiami – środowisko internetu jest im obce, często ich przeraża, nie mają gdzie tej wiedzy posiąść.
Nasz projekt wychodzi naprzeciw potrzebie sytuacji pandemicznej, która wymusza konieczność korzystania z internetu w celu załatwienia podstawowych, codziennych spraw np. zakupy przez internet, załatwienie spraw związanych z bankowością.
Specjaliści pracujący w Fundacji, są w stanie przeprowadzić szkolenia komputerowe w formie zdalnej, jeżeli sytuacja pandemiczna ulegnie zmianie.
Dzięki naszym szkoleniom beneficjenci nabędą wiedzę w zakresie następujących kompetencji cyfrowych:
- Zwiększanie umiejętności komputerowych, które pomogą usprawnić poruszanie się w obecnym świecie, a także utrzymanie relacji rodzinnych (portale społecznościowe, komunikatory);
- Zwiększanie umiejętności komputerowych które usprawnią u osób starszych i niepełnosprawnych poruszanie się w świecie wirtualnym np. załatwianie spraw urzędowych (niwelowanie tym samym barier dot. niektórych niepełnosprawności i niedomagań osób starszych), obsługi bankowości elektronicznej (niwelowanie strachu i obaw związanych z korzystaniem z wirtualnych finansów), co także ważne poprawa umiejętności poszukiwania informacji, które są ważne zarówno w profilaktyce zdrowotnej, jak i codziennym funkcjonowaniu – przepisy kulinarne, aktywności fizyczne, komunikacja online, sprawdzanie lokalnych wiadomości, wydarzeń;
- Przeciwdziałanie wykluczeniu cyfrowemu (digital divide); osoby z niepełnosprawnością wzrokową oraz starsze mają utrudniony dostęp do technologii informatycznych, coraz bardziej popularnych w życiu codziennym i pracy;
- Zapewnienie telemonitoringu, zdalnej opieki domowej i telerehabilitacji (e-zdrowie);
- Kształcenie na odległość (e-learning); ze względu na typowe dla okresu starości ograniczenia osoby w starszym wieku, jak również te z dysfunkcja wzrokową są predestynowane do tego typu nauczania;
- Ćwiczenie sprawności komputerowej poprzez gry komputerowe (stymulowanie aktywności umysłowej;
- Usługi przez Internet, np. zakupy czy operacje bankowe (z sieci ogólnodostępnych lub adresowanych do beneficjentów);
- Telepraca (ważne ułatwienie w zatrudnianiu osób niepełnosprawnych i starszych, korzyści dla pracodawcy i osoby zatrudnianej)
Dbałość o kompetencje informatyczne jest współczesną koniecznością. Czynnikiem pobudzającym kreatywność i innowacyjność jednostek stają się nowe media i technologie. Digitalizacja i multimedialność wymuszają na jednostkach nabywanie nowych umiejętności i kompetencji.